Call for Projects: 36 Games!

Funding | Posted by Pro Helvetia | April 21, 2011
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Deutsch

Im Herbst 2010 lancierten das Internationale Animationsfilmfestival Fantoche, die Schweizer Kulturstiftung Pro Helvetia, das Bundesamt für Kultur sowie die SUISA-Stiftung für Musik gemeinsam den «Call for Projects: Swiss Games» – eine Ausschreibung für innovative und künstlerisch anspruchsvolle Schweizer Computerspiele. Nach Ablauf der Anmeldefrist sind nun insgesamt 36 Projekte eingereicht worden. Die vier Projektpartner ziehen eine erste positive Bilanz und stellen gleichzeitig die prominent besetzte internationale Jury vor.

Français

A l’automne 2010, Fantoche, le Festival International du Cinéma d’Animation, la Fondation suisse pour la culture Pro Helvetia, l’Office fédéral de la culture et la Fondation SUISA pour la musique ont lancé le «Call for Projects: Swiss Games», un appel à projets pour jeux vidéo suisses novateurs répondant à des exigences artistiques. La date limite de dépôt a expiré et 36 projets sont dans la course. Les quatre organisateurs partenaires dressent un premier bilan positif et présentent le jury international composé de membres prestigieux.

English

In autumn 2010, Fantoche International Animation Film Festival, the Swiss Arts Council Pro Helvetia, the Federal Office of Culture and the SUISA Foundation for Music jointly launched the ‘Call for Projects: Swiss Games’ – a call for innovative Swiss computer games with artistic merit. With the deadline for applications now having passed, a total of 36 projects have been submitted. The four project partners give a favourable preliminary verdict on the submissions received, and introduce the international jury of celebrity figures.

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Deutsch

Die erfreulich hohe Zahl an Einreichungen bestätigt die Ausrichter in ihrem Bestreben, die Entwicklung von qualitativ hoch stehenden Schweizer Computerspielen mit internationalem Niveau zu fördern, waren doch die Anforderungen an die Schweizer Spielentwickler/-innen sehr hoch gesteckt und der erfragte Grad an Professionalität anspruchsvoll. Nach einer ersten Auswertung kann bereits jetzt eine erstaunlich grosse Genrevielfalt bei den eingereichten Projekten festgestellt werden: Die Palette reicht von sogenannten Reflexionsspielen über Geschicklichkeitsspiele bis hin zu Spielen mit Narration. Bei den angewendeten Plattformen hingegen zeichnet sich ein Trend ab: Es wurde kein einziges Konsolenspiel eingereicht. Vielmehr sind die eingereichten Spiele entweder als Mobile Games konzipiert oder als Computerspiele für Mac und Windows entwickelt. Es sind dies die klassischen Medien der Independent Game Szene, in der Projekte meist in kleinen und unabhängigen Teams entwickelt werden. Ebenfalls bemerkenswert ist die Zusammensetzung der Teilnehmerinnen und Teilnehmer: Es haben ganz junge wie auch bereits erfahrene und etablierte Spielentwicklerinnen und Spielentwickler ihre Prototypen eingereicht. Zudem sind bei den Beteiligungen alle Sprachregionen vertreten und der Frauenanteil ist beachtlich. Besonders erfreulich ist dabei, dass dank der Aussicht auf Förderung auch einige Animationsfilmer den Schritt ins Feld der Computerspiele gemacht haben, um ihr Know how in Gamedesign und interaktiven Animationen einzusetzen.

Internationale Jury

In der ersten Mai-Woche wird die internationale Jury in Baden ihre Auswahl für die Werkbeiträge treffen. Diese von den vier Trägerorganisationen mandatierte Jury setzt sich wie folgt zusammen:

  • Guillaume de Fondaumière, Frankreich, Juryvorsitz – Vorsitz der European Games Developer Federation, Co-Geschäftsführer des Entwicklungsstudios Quantic Dream. Leitender Produzent der Spiele «Fahrenheit» und «Heavy Rain», das 2010 eines der bestbewertetsten und meistverkauften Spiele für die Playstation 3 war.


  • Kellee Santiago, USA – Präsidentin und Mitgründerin der Game-Design Firma thatgamecompany. Im Auftrag von Sony Computer Entertainment America entwickelte sie die Spiele «Flow» (2007) und «Cloud» (2009) für die Onlineplattform Playstation Network, mit denen sie mehrere internationale Auszeichnungen erhielt. Kellee Santiago engagiert sich stark für die Akzeptanz von Videospielen als Kunstform und gilt als eine der einflussreichsten und erfinderischsten Kreativen in der internationalen Game-Szene.


  • Frédéric Guillaume, Schweiz – Animationsfilmer, Produzent und Co-Inhaber des Studios Cinémagination. Drehbuchautor und Regisseur von zahlreichen Kurz- und Auftragsfilmen. Mit dem animierten Langfilm «Max und Co» (2007), schuffen Frédéric und sein Bruder Samuel das bislang grösste Schweizer Animationsfilmprojekt auf internationalem Niveau. Zurzeit arbeitet Frédéric Guillaume am neuen Animationslangfilm «Les Fables de Humpur» und am animierten Dokumentarfilm «La nuit de l’Ours».


  • Inga von Staden, Deutschland – Leiterin des Studiengangs interaktive Medien der Filmakademie Baden-Württemberg, Medienarchitektin, Innovationsberaterin und Coach für die Medienbranche. Langjährige Erfahrungen als Konzepterin und Produktionleiterin von Games, Multimedia- und Internetapplikationen. Seit 2008 ist sie im Programmbeirat der FMX, Conference on Animation, Effects, Games and Interactive Media in Stuttgart.


  • Diego Baldenweg, Schweiz/Australien – Filmmusik-Komponist und Mitgründer von Great Gabo Music, zweimaliger Gewinner des EDI Preis für beste Musik und Empfänger des SUISA Preis für «Best film music» am Internationalen Filmfestial Locarno 2010. Zusammen mit seinen Geschwistern Lionel Vincent Baldenweg (Produzent) und Nora Baldenweg (Songwriterin) hat Diego bereits an 10 Spielfilmen gearbeitet («Mein Name ist Eugen», «180°», «Der letzte Weynfeldt») und auch Kompositionen für Firmen wie Braun, Canon oder UBS produziert.

Weitere Informationen zu den Jurymitgliedern finden Sie hier

Werkbeiträge, Preisverleihung und Ausstellung

Insgesamt stehen der Jury CHF 300’000.- für Werkbeiträge zur Verfügung. Pro Projekt kann sie maximal CHF 50’000.- vergeben. Daneben stellt die SUISA-Stiftung für Musik einen zusätzlichen Preis von CHF 15’000.- für die beste originale Sound-Komposition zur Verfügung. Die Preisverleihung findet am diesjährigen Fantoche in Baden statt: 6. – 11. September 2011. Das exakte Datum der Vergabe wird rechtzeitig kommuniziert. Gleichzeitig werden am Fantoche sämtliche prämierten Games in einer Ausstellung dem Publikum präsentiert.

Français

Les organisateurs sont satisfaits du grand nombre de projets déposés et y voient une confirmation de leurs efforts pour soutenir le développement des jeux vidéo suisses de niveau international. En effet, la barre a été placée très haut et les créateurs de jeux suisses ont dû faire preuve de beaucoup de professionnalisme pour remplir les conditions de participation. Après une première évaluation, les organisateurs ont été agréablement surpris de la grande diversité de genres des projets participants, comprenant des jeux de réflexion, des jeux d’habileté ainsi que des jeux basés sur une narration. Par contre, une nette tendance s’est dégagée au niveau des supports utilisés: aucun jeu pour console n’a été remis. Les projets déposés entrent dans les catégories des jeux mobiles et des jeux d’ordinateurs pour Mac ou Windows – supports classiques des jeux indépendants, où les projets sont mis au point par des petites équipes autonomes. La composition des participants est également intéressante: on y trouve aussi bien des créateurs de jeu très jeunes que des développeurs expérimentés et établis. Chaque région linguistique y est représentée et le nombre de femmes parmi les participants est conséquent. Enfin, les organisateurs ont constaté avec bonheur la participation de plusieurs cinéastes d’animation qui, dans la perspective d’aides supplémentaires, se sont aventurés sur le terrain du jeu vidéo et ont développé leurs compétences en game design et animations interactives.

Jury international

Dans la première semaine de mai, le jury international se réunira à Baden pour sélectionner les projets à récompenser. Les membres du jury, choisis par les quatre institutions organisatrices, sont les suivants:

  • Guillaume de Fondaumière, France, Président du jury – Président du European Games Developer Federation, codirecteur du studio de production Quantic Dreams. Producteur exécutif des jeux «Fahrenheit» et «Heavy Rain», l’un des jeux pour Playstation 3 les mieux notés et les plus vendus en 2010.


  • Kellee Santiago, États-Unis – Présidente et cofondatrice de l’entreprise de game design thatgamecompany. Elle a développé pour Sony Computer Entertainment America les jeux «Flow» (2007) et «Cloud» (2009) pour le site Internet Playstation Network, qui lui ont valu plusieurs prix internationaux. Kellee Santiago se bat pour faire reconnaitre les jeux vidéo comme oeuvres d’art. Elle passe pour l’une des figures les plus influentes et inventives du secteur international du jeu vidéo.


  • Frédéric Guillaume, Suisse – cinéaste d’animation, producteur et copropriétaire du studio Cinémagination. Scénariste et réalisateur de nombreux court-métrages et films de commande. Frédéric a réalisé avec son frère Samuel le long-métrage d’animation «Max & Co» (2007), le film d’animation suisse qui a bénéficié jusqu’à présent du plus grand écho international. Actuellement, Frédéric Guillaume prépare un nouveau long-métrage d’animation, «Les Fables de Humpur», ainsi que le film documentaire d’animation «La nuit de l’Ours».


  • Inga von Staden, Allemagne – directrice du cursus Médias interactifs de l’Académie du film Baden-Wurttemberg, architecte de médias, conseillère en innovation et coach dans le secteur des médias. Elle dispose d’une grande expérience dans la conception et la production exécutive de jeux vidéo et d’applications multimédia et Internet. Depuis 2008, elle est membre du conseil de programmation de la FMX, Conference on Animation, Effects, Games and Interactive Media, à Stuttgart.


  • Diego Baldenweg, Suisse/Australie – compositeur et cofondateur de Great Garbo Music, double lauréat du prix EDI pour la meilleure musique et détenteur du Prix de musique de film SUISA au Festival international du film de Locarno en 2010. En collaboration avec son frère Lionel Vincent Baldenweg (producteur) et sa soeur Nora Baldenweg (parolière), il a déjà travaillé sur 10 films («Mon nom est Eugène», «180°», «Le dernier des Weynfeldt») et produit des compositions pour Braun, Canon et UBS.

Vous trouverez des informations supplémentaires sur les membres du jury ici.

Projets en compétition, remise des prix et exposition

Le jury a un total de CHF 300’000.– à attribuer aux projets retenus. Un montant maximum de CHF 50’000.– par projet a été fixé. En outre, la Fondation SUISA pour la musique décerne un prix doté de CHF 15’000.– à la meilleure composition sonore originale. La remise des prix aura lieu à Baden à l’occasion de l’édition 2011 de Fantoche entre le 6 et le 11 septembre 2011. La date exacte de l’évènement sera communiquée en temps voulu. Dans le même temps, une exposition présentera au public tous les projets retenus.

English

The gratifyingly high number of submissions bears out the organisers’ conviction in their quest to promote the development of high-quality Swiss computer games of an international standard – even though the demands placed on the Swiss games developers were very high and the required level of professionalism was exacting. Following an initial assessment, it is already apparent that the projects submitted cover an astonishing range of genres: the lineup runs the gamut from so-called reflective games to games of skill and games with narration. In terms of the platforms used, on the other hand, a clear trend has emerged: not one single console game has been submitted. Instead, the games submitted are either designed as mobile games or developed as computer games for Mac and Windows. These are the classic media of the independent games scene, where projects are mostly developed in small, independent teams. Also striking is the composition of the entrant group: both very young games developers, and those who are experienced and established, have submitted their prototypes. Furthermore, all language regions are represented among the entries, and there is a noteworthy percentage of female entrants. It is especially pleasing to note that thanks to the prospect of grants being awarded, a number of animated filmmakers have also made the foray into the field of computer games, in order to apply their expertise to game design and interactive animated graphics.

International jury

In the first week of May, the international jury in Baden will make its selection for the grant awards. This jury, mandated by the four organisations responsible for this initiative, is made up as follows:

  • Guillaume de Fondaumière, France, Jury Chairman – Chairman of the European Games Developer Federation, co-CEO of the development studio Quantic Dream. Executive producer of the games ‘Fahrenheit’ and ‘Heavy Rain’, which in 2010 was one of the most highly rated and top-selling games for Playstation 3.


  • Kellee Santiago, USA – President and co-founder of game design firm thatgamecompany. On behalf of Sony Computer Entertainment America, she developed the games ‘Flow’ (2007) and ‘Cloud’ (2009) for the online platform Playstation Network, for which she has received multiple international awards. Kellee Santiago campaigns energetically for the acceptance of video games as an art form, and is one of the most influential and innovative creative minds on the international game scene.


  • Frédéric Guillaume, Switzerland – animation filmmaker, producer and co-owner of the Cinémagination studio. Scriptwriter and director of numerous short films and commissioned films. With the animated feature film ‘Max and Co’ (2007), Frédéric and his brother Samuel created Switzerland’s biggest international-standard animated film project to date. Frédéric Guillaume is currently working on the new animated feature film ‘Les Fables de Humpur’ and on an animated documentary, ‘La nuit de l’Ours’.


  • Inga von Staden, Germany – director of the Interactive Media degree programme at the Baden-Württemberg Film Academy, media architect, innovation consultant and media industry coach. Many years of experience as a designer and production manager for games and multimedia and internet applications. Since 2008, she has sat on the programme advisory board of the FMX conference, which focuses on animation, special effects, games and interactive media, in Stuttgart.


  • Diego Baldenweg, Switzerland/Australia – film music composer and co-founder of Great Garbo Music, two times winner of the EDI prize for best music and recipient of the SUISA prize for ‘Best Film Music’ at the Locarno International Film Festival 2010. Together with his siblings Lionel Vicent Baldenweg (producer) and Nora Baldenweg (songwriter), Diego has already worked on ten feature films (‘Mein Name ist Eugen’, ‘180°’, ‘Der letzte Weynfeldt’), and has also composed pieces for companies such as Braun, Canon and UBS.

Further information on the members of the jury here.

Grants, award ceremony and presentation

The jury has at its disposal a total of CHF 300,000.- for grants. It is permitted to allocate a maximum of CHF 50,000.- per project. In addition, the SUISA Foundation for Music is providing a further award of CHF 15,000.- for the best original sound composition. The award ceremony will take place at this year’s Fantoche festival in Baden, running from 6 to 11 September 2011. The exact date for the award ceremony will be advised in due course. At the same time, all the games to which awards have been allocated will be presented to the public in a special feature at Fantoche.


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